صرافی والکسصرافی والکس

صرافی والکس، بازار حرفه ای ارز های دیجیتال.خرید بیت کوین.فروش بیت کوین

معرفی سایت معتبر ایرانی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال.خرید و فروش بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال در صرافی والکس بصورت سریع و آسان تجربه کنید.همه چیز برای کسب درآمد و سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال و صرافی والکس

بایگانی

 

ماینینگ چیست؛ به چه کسی ماینر گفته می­شود؟

در حالی که خرید بیت کوین و سایر رمزارزها از صرافی­های خرید و فروش ساده است و به شما امکان می­دهد که به­راحتی رمزارز موردنظر را خریداری کنید، کسانی هستند که ترجیح می­دهند خودشان رمزارزها را استخراج کنند. این استخراج به سادگی خرید بیت کوین نیست و نیاز است دستگاه­های مخصوص و منابع موردنیاز مانند برق فراهم شود.

در این مقاله، قصد داریم به بررسی مواردی مانند تعریف ماینینگ و ماینر، اهمیت و ضرورت ماینینگ، چگونگی انجام ماینینگ و هزینه­ های آن بپردازیم.

با ما همراه باشید.

ماینینگ به چه معناست؟

ماینینگ (Mining)، برداشت یا استخراج مواد معدنی و فلزات از زمین است (مانند طلا، نقره، مس و غیره). استخراج از زمان پیش از تاریخ جزو فعالیت­های انسانی بوده است و مردم برای ساخت ابزار و سلاح اولیه از سنگ، سرامیک و فلز استفاده کرده­­اند.

مفهوم ماینینگ برای ارزهای دیجیتال و بیت کوین با تعریف استخراج فیزیکی در معادن که به آن اشاره کردیم، متفاوت است.

ماینینگ ارزهای دیجیتال به فرآیندی گفته می­شود که طی آن، ارز دیجیتال جدیدی مانند بیت کوین تولید و منتشر می­شود. بر خلاف استخراج مواد معدنی از معادن، این گونه استخراج­ها ماهیت فیزیکی ندارند و توسط دستگاه­های مخصوصی صورت می­گیرد. مانند معدنچی­ها که کار استخراج مواد معدنی را انجام می­دهند، ماینینگ ارزهای دیجیتال هم باید توسط فرد یا افرادی انجام شود.

 

 

به چه کسی ماینر گفته می­شود؟

معدنچی یا ماینر (Miner)، کسی است که سنگ معدن، زغال سنگ و سایر مواد معدنی را از زمین خارج می­کند (هر کسی که درون یک معدن کار می­کند). اما کار ماینرهای بیت کوین با کاری که ماینرها در معادن طلا انجام می­دهند، متفاوت است. تفاوت ماینر بیت کوین با ماینر مواد معدنی چیست؟

ماینر بیت کوین به دستگاهی (سخت­ افزار) گفته می­شود که در فرآیند استخراج بیت کوین شرکت دارد. برخی مواقع به دارندگان این دستگاه­ ها نیز ماینر گفته می­شود. بر خلاف دنیای واقعی که پول راحت و به هر اندازه­ای چاپ می­شود، تولید بیت کوین ساده نیست و از طریق­ حل مسائل ریاضی انجام می­شود. به بیان ساده­تر، بیت کوین دارای دفترچه اشتراکی است که معاملات گذشته را ثبت می­کند؛ به فرآیند اضافه کردن معاملات جدید به این دفترچه عمومی، ماینینگ گفته می­شود.

در شبکه بیت کوین، ماینرها با حل معادلات ریاضی و تأیید تراکنش­ها، موفق به تولید و استخراج بیت کوین می­شوند و به عنوان انگیز­ه­ای برای انجام کار، مقداری بیت کوین هم به عنوان پاداش دریافت می­کنند.

 

چرا فرآیندی با نام ماینینگ باید وجود داشته باشد؟

فرآیند تولید بیت کوین به این دلیل ماینینگ نام دارد که تا حد زیادی شبیه به استخراج واقعی سایر منابع مادی است؛ نیاز به تلاش فراوان دارد و هرچه این تلاش جمع شود، به آرامی پول جدیدی را با نرخ­هایی که با منابع معادنی مانند طلا و نقره از سطح زمین قابل مقایسه است، ایجاد می­کند.

برای پاسخ به این سوال که چرا برای ارز دیجیتالی مانند بیت کوین از اصطلاح ماینینگ استفاده می­شود و این فرآیند باید وجود داشته باشد، 3 مورد مهم زیرا را بررسی می­کنیم:

1. بررسی و تأیید تراکنش­ها

 

همانطور که می­دانید، طلا یک فلز قیمتی و با ارزش است که در دنیا کمیاب و محدود است. رمزارزی مانند بیت کوین نیز تعداد محدودی دارد (21 میلیون بیت کوین) که به مرور زمان کشف و تولید می­شود و برای تولید آن، دستگاه­های قدرتمندی موردنیاز است. از طرفی، بر خلاف دلار که بدون هیچ محدودیتی توسط دولت آمریکا قابل چاپ است، بیت کوین چاپ نمی­شود، بلکه طی فرآیندی زمانبر توسط ماینرها استخراج و توزیع می­شود. ماینینگ یک ستون اساسی در شبکه بیت کوین است که بررسی و تأیید تراکنش­ها از طریق آن صورت می­گیرد.

 

 

 

2. غیرمتمرکز بودن

 

ارز دیجیتالی مانند بیت کوین با هدف تمرکززدایی و توزیع قدرت، معرفی شده است. بر خلاف ارزهای فیات مانند دلار که متمرکز (تحت کنترل) است، بیت کوین به صورت غیرمتمرکز (کنترل نشده) عمل می­کند. هر کسی در هر جای دنیا با فراهم آوردن دستگاه موردنیاز و دسترسی به اینترنت، می­تواند به ماینینگ بیت کوین بپردازد. بنابراین، فرآیند ماینینگ بستری را فراهم آورده است که ارزهای رمزنگاری شده (رمزارزها) بین تمام افراد در سراسر جهان توزیع شود و هیچ گونه محدودیتی در این زمینه وجود نداشته باشد. هیچ واسطه­ یا نهاد مرکزی، نمی­تواند استخراج و توزیع رمزارز را متوقت کند.

 

 

 

 

3. امنیت شبکه

 

شبکه بیت کوین توسط فرد یا گروه خاصی کنترل نمی­شود و معاملات باید توسط ماینرها تأیید شود. هر تراکنشی که در شبکه انجام می­شود، در یک دفتر کل توزیع شده در اختیار دیگران قرار می­گیرد و به­روزرسانی می­شود. هیچ فردی به تنهایی نمی­تواند یک تراکنش را انجام دهد یا تغییری در سیستم ایجاد کند. جهت ایجاد هرگونه تغییر یا اختلال در سیستم، باید بیش از نیمی از ماینرهای شبکه با هم هماهنگ شوند که با توجه به پراکندگی و تعداد زیاد ماینرها و موارد امنیتی دیگر، این امر غیرممکن است و از سال 2009 که اولین بلاک استخراج شد، تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

 

 

 

فارم ماینینگ یا استخر استخراج

فرض کنید شما یک معدن طلا را کشف کردید و قصد دارید که به استخراج طلا بپردازید. فکر می­کنید اگر به تنهایی اینکار را انجام دهید، زودتر به نتیجه می­رسید یا اینکه گروهی از معدنچی­ها را با خودتان همراه کنید و بر اساس کاری که انجام می­دهند، به آنها دستمزد پرداخت کنید؟

احتمال خیلی زیاد، به صورت گروهی زودتر به نتیجه خواهید رسید و کمتر هم اذیت می­شوید. استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها نیز به این صورت است؛ گروهی از ماینرها نسبت به یک ماینر، شانس بیشتری برای یافتن جواب معاملات و گرفتن پاداش دارند.

در ابتدا، امکان استخراج بیت کوین با فراهم کردن امکانات اولیه و حتی با کامپیوتر خانگی وجود داشت، اما با مرور زمان با افزایش ماینرها و افزایش رقابت، کار استخراج سخت شد.

به دلیل اینکه یک ماینر درصد کمی از قدرت کل ماینینگ در شبکه را در اختیار دارد، شانس کمتری برای پیدا کردن بلاک و حل مسائل پیچیده ریاضی دارد. استخرهای استخراج این مشکل را حل می­کنند. استخر استخراج (Mining Farm) جایی است که ماینرها قدرت محاسباتی خودشان را با هم به اشتراک می­گذارند و پاداش استخراج به صورت عادلانه و بر اساس میزان کاری که هر ماینر انجام داده است (میزان تلاش ماینر در راستای پیدا کردن جواب مسئله ریاضی و ایجاد بلاک)، بین اعضای استخر تقسیم می­شود.

هیچ گونه محدودیت جغرافیایی برای استخرهای استخراج وجود ندارد و ماینرها از سراسر جهان می­توانند به این استخرها ملحق شوند.

 

فرآیند ماینینگ چگونه انجام می­شود؟

خلاصه فرآیند ماینینگ ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین به صورت زیر است:

 

1. ارسال درخواست تراکنش

فرض کنید علی می­خواهد یک بیت کوین به رضا ارسال کند. درخواست علی به عنوان یک تراکنش وارد شبکه می­شود. جهت اینکه تراکنش­های موجود در شبکه تأیید شود و در بلاک بلاکچین (زنجیره بلاک) قرار گیرد، نیاز است که ماینر تراکنش را بررسی و تأیید کند.

2. انتخاب تراکنش توسط ماینر

ماینر تراکنش موردنظر را جهت بررسی و تأیید انتخاب می­کند. تا زمانی که ماینر این تراکنش را انتخاب نکرده باشد، تراکنش در "استخر تراکنش­های تأیید نشده" باقی می­ماند.

3. تکمیل ظرفیت بلاک

هر بلاک تراکنش­های مختلفی را می­تواند نگه­داری کند و حداکثر اندازه خاصی دارد (در بلاکچین بیت کوین، این مقدار، 1 مگابایت است). هر بار که ماینر تراکنشی را تأیید می­کند، به بلاکی که در حال حاضر چندین تراکنش دارد، اضافه می­شود؛ اینکار تا جایی ادامه پیدا می­کند که که ظرفیت بلاک تکمیل شود.

4. اثبات انجام کار

بعد از ایجاد یک بلاک از تراکنش­ها، ماینرها برای اضافه کردن بلاک جدید به بلاکچین به یک امضا نیاز دارند که به آن اثبات کار (proof of work) می­گویند. این امضای دیجیتالی از طریق حل مسائل پیچیده ریاضی برای هر بلاک بدست می­آید. ماینرها سعی می­کنند از طریق حدس و گمان، به جواب مسئله برسند. حل این مسائل پیچیده بشدت دشوار است و به قدرت محاسباتی بالا و برق زیادی نیاز دارد.

5. توزیع بلاک در شبکه

هر ماینری که بتواند زودتر به جواب مسئله برسد، بلاک را به همراه امضاء آن در شبکه پخش می­کند و سایر ماینرها متوجه می­شوند که این بلاک حل شده است و سراغ بلاک­های دیگر می­روند.

6. تأیید بلاک توسط سایر ماینرها (الگوریتم اجماع)

جهت اضافه شدن بلاک به بلاکچین باید سایر ماینرها به این نتیجه برسند که با یکدیگر اتفاق نظر دارند و موافق هستند که بلاک موردنظر دارای اعتبار کافی است (الگوریتم اجماع). هر بلاک جدید دارای اطلاعاتی از بلاک قبل از خود است؛ بنابراین، سایر ماینرها این مسئله را بررسی می­کنند و در صورت مطابقت تراکنش­های موجود در بلاک با تاریخچه تراکنش­ها، بلاک را ذخیره می­کنند.

 

7. اضافه شدن بلاک جدید به بلاکچین

بعد از اضافه شدن بلاک جدید به بلاکچین، اطلاعات ثبت شده برای همیشه غیرقابل تغییر است. ماینرها برای تأیید تراکنش­ها و استخراج هر بلاک، پاداش دریافت می­کنند که این پاداش برای استخراج هر بلاک بیت کوین، 12.5 بیت کوین است که هر 4 سال یکبار نصف می­شود.

هزینه­ های ماینینگ شامل چه مواردی می­شود؟

استخراج رمزارز با ارزشی مانند بیت کوین که قیمت جهانی آن در این لحظه، بالغ بر 8 هزار دلار است، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. قبل از هرگونه سرمایه­گذاری در زمینه ماینینگ رمزارزها مانند ماینینگ بیت کوین، به دقت هزینه ­های سرمایه­گذاری و نرخ بازگشت سرمایه خودتان را بررسی کنید. 2 هزینه مهم که باید در سرمایه­گذاری برای ماینینگ تجزیه و تحلیل کنید:

 

1. هزینه خرید دستگاه یا سخت ­افزار

2. هزینه برق

 

هزینه­های سرمایه­گذاری ماینینگ در کشورهای مختلف به دلیل یکسان نبودن هزینه­ برق، متفاوت است. در کشور ایران، به دلیل پایین بودن هزینه برق نسبت به خیلی از کشورها، استخراج بیت کوین به­صرفه است (البته مقدار برق مصرفی دستگاه نیز در مقرون به­صرفه بودن ماینینگ بیت کوین تأثیرگذار است).

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که سرمایه­ کافی برای خرید تجهیزات موردنیاز ماینینگ را ندارید و نگهداری و مدیریت دستگاه­های ماینر برایتان سخت است، می­توانید از استخراج ابری استفاده کنید. در استخراج ابری شما به هیچ کدام از تجهیزاتی که گفته شد نیاز ندارید. استخراج ابری به این صورت این است که شما مبغلی را بابت خرید "قدرت هش" از شرکت­های توسعه دهنده و ارائه دهنده خدمات استخراج ابری پرداخت می­کنید. با استفاده از این قدرت خریداری شده و تنها با یک حساب کاربری، می­توانید به گروه استخراج کنندگان رمزارزها ملحق شوید.

 

نکات مهم ماینینگ و استفاده از استخر­های استخراج

 نکات مهم زیر را در مورد ماینینگ رمزارزها به خاطر داشته باشید:

  1. قبل از شروع سرمایه­گذاری در ماینینگ، مطالعات کافی را انجام دهید.
  2. برآورد دقیقی از هزینه ­های سرمایه گذاری در ماینینگ داشته باشید.
  3. رمزارزهای استخراجی (مانند بیت کوین) را در کیف پول­های امن نگهداری کنید.
  4. به دلیل تولید گرمای زیاد توسط دستگاه ماینر، مکانی که دستگاه شما در آنجام قرار می­گیرد، باید دارای تهویه هوای مناسب باشد.
  5.  قبل از پیوستن به یک استخر استخراج، تمام جوانب را بررسی کنید و از معتبر بودن آن مطمئن شوید.
  6. هیچ­گونه اطلاعات محرمانه­ای را از استخر ماینینگ که عضو آن هستید، در اختیار دیگران قرار ندهید.
  7. اندازه استخر را در نظر داشته باشید. به دلیل بالا بودن قدرت محاسبات در استخرهای بزرگ، پرداختی­ها منظم و کمتر است. برعکس، در استخرهای کوچک، به دلیل پایین بودن قدرت محاسبات، مدت زمانی زیادی طول می­کشد تا یک بلاک جدید پیدا شود و پرداختی­ها نامنظم و بیشتر است.
  8. به ساختار هزینه و نحوه محاسبه پرداختی­ها توسط استخر استخراج توجه داشته باشید. برخی استخرها مبلغی به عنوان هزینه خدمات استخر از شما دریافت می­کنند اما برخی دیگر در ابتدا رایگان هستند ولی بعد از مدتی، اعلام می­کنند که جهت استفاده از خدمات استخر، باید حسابتان را شارژ کنید. 
  9. امنیت و شفافیت استخر موردنظر را ارزیابی کنید.
  10. بررسی کنید که استخر موردنظر، چه روش­هایی را برای تقسیم کار بین ماینرها در نظر گرفته است.
  11. دستگاه­های ماینر سروصدای زیادی ایجاد می­کنند و مصرف برق بالایی دارند؛ استفاده از تعداد زیادی از آنها در منازل مسکونی و شهرها، منطقی نیست.
  12. اگر قصد راه­­اندازی استخر استخراج دارید، مناطق روستایی و مناطقی که خارج از شهر است، به دلیل پایین بودن هزینه­ های برق، محل مناسبی برای اینکار هستند.